Istorie CITROEN

TYPE A

01_histoire_vehiculesparticuliers_typea_captureModelul 10CP (sau Type A) a primit aprobarea departamentului de vehicule din Franta pe 20 noiembrie 1918. Productia a inceput la sfarsitul lui mai 1919 si primul Type A a ajuns pe piata pe 7 iulie.
Era primul vehicul Citroën si primul vehicul din Europa produs in masa folosind principiile dezvoltate de Henry Ford si implementate la fabrica acestuia din Detroit in urma cu 10 ani. Echipat cu un motor in patru cilindri, de 1327 cm3 si cu 18 CP la 2100 rpm, Type A avea o viteza maxima de peste 65 km/h. Era o masina inovatoare.
Pentru prima oara, clientii puteau cumpara o masina completa. Type A a ramas in productie pana in iunie 1921 si era disponibila in zece versiuni.






SERIA B

02_histoire_vehiculesparticuliers_typeb_captureType A a fost inlocuita de B2, o masina cu un motor mai puternic si un sistem de racire mai performant. Puterea sa robusta a transformat-o intr-un succes de piata. In 1924 era disponibila in 12 versiuni, plus alte trei modele, denumite B10, echipate cu caroserie realizata integral din otel.
B12 a aparut in 1925. Disponibila in sase versiuni din otel si cinci din lemn si metal, aceasta a inlocuit modelele B2 si B10, care au disparut complet un an mai tarziu odata cu lansarea lui B14. In 1928, in ultimul sau an de productie, B14 a primit o versiune comerciala, B15, si o editie limitata (B18).
In acelasi timp, intre 1922 si 1926, Citroën a comercializat modelul compact 5CP. Cea mai cunoscuta versiunea a acestui model este Trèfle.




SERIA C

03_histoire_vehiculesparticuliers_typec_captureNoua gama Citroën a fost lansata la Salonul Auto de la Paris din octombrie 1928. Aceasta data a fost una importanta in istoria marcii avand in vedere ca Citroën nu prezenta doar C4 (inlocuitorul lui B14), ci si un nou model de lux echipat cu un motor cu sase cilindri: C6.
Dispunand de toate inovatiile predecesorului, inclusiv caroseria realizata integral din otel, aceste doua modele s-au bucurat de o cariera de succes pana in 1932. In 1931, gama includea nu mai putin de 47 de versiuni diferite.
Pe 1 aprilie 1932, C4 si C6 au primit un motor cu putere flotanta, o revolutie in confortul automobilului. Lui C4 ii era atribuita o reputatie pentru putere, iar in anii ’50 era inca o aparitie frecventa pe sosele.






ROSALIE

04_histoire_vehiculesparticuliers_rosalie_captureLa Salonul Auto de la Paris din 1932, Citroën prezenta modelele 8CV, 10CV si 15CV. Primele doua inlocuiau modelul C4, in timp ce al treilea, cu un motor cu 6 cilindri, era urmasul lui C6.
Din 1931, urmand o serie de recorduri obtinute de aceste masini pe circuitul Linas-Montlhéry, toate aceste trei vehicule au primit apelativul Rosalie, dupa 8CV Rosalie.
In ianuarie 1934, Citroën a evoluat vehiculele cu un nou tip de caroserie numita Nouvel Habillage si cu o noua echipare. In luna mai urmatoare, vehiculele au primit suspensie cu bara de torsiune si cu doua roti independente pe puntea fata.
Prin lansarea modelului Traction Avant din 1934, vehiculele Rosalie au primit o bancheta. Si-au continuat cariera, echipate cu motoarele modelelor 7CV si 11CV pana in septembrie 1938, sub numele de 7UA si 11UA.



TRACTIUNE FATA

05_histoire_vehiculesparticuliers_tractionavant_captureCand primul Traction Avant (7CV) a debutat in mai 1934, a inceput si revolutia in lumea auto. Niciodata pana atunci un vehicul nu dispunea de atat de multe inovatii: sasiu din otel, suspensie cu bara de torsiune si roti independente, motor cu putere-flotanta si camasi ale cilindrilor ce puteau fi schimbate.
Chiar daca productia lui 7CV s-a oprit in iunie 1941, modelul 11CV (lansat in septembrie 1934) a continuat sa fie produs pana in iulie 1957.
Iar versiunea 15CV, echipat cu un motor cu 6 cilindri, a fost produsa din iunie 1938 pana in iulie 1956. In aprilie 1954, Citroën a lansat versiunea speciala numita 15H. Suspensia hidropneumatica de pe puntea spate prevestea viitorul DS.






2CV SI VEHICULELE DERIVATE

06_histoire_vehiculesparticuliers_2cvderives_captureModelul 2CV a fost la origine un studiu efectuat de Michelin la inceputul anilor 1920 pentru dezvoltarea unei masini “a poporului”. Studiile de design au inceput in 1936, dar prezentarea si lansarea primului model, programate pentru octombrie 1939, au fost anulate.
Dupa o serie de modificari in designul masinii, 2CV a fost prezentat oficial la Salonul Auto de la Paris din 1948. Productia a inceput la fabrica Levallois anul urmator, dar a continuat pentru urmatorii 42 de ani, aceasta fiind sistata pe 27 iulie 1990 la fabrica Mangualde din Portugalia!
In lunga sa cariera, “Rata” a inspirat o serie de modele derivate inclusiv Dyane in septembrie 1967 si Méhari, cu caroseria sa originala din plastic, prezentata in mai 1968.






DS

07_histoire_vehiculesparticuliers_ds_captureDS a creat o revolutie in tehnologie si design. Lansata la Salonul Auto de la Paris din 1955, a fost o masina de tip science fiction. Cu designul original, layout interior avant-garde, suspensia hidropneumatica si directie hidraulica integral, DS a creat o valva majora. Aproape 80.000 de comenzi au fost luate in timpul Salonului.
Partile frontala si posterioara au fost restilizate in septembrie 1967. Modelul a primit patru faruri, dintre care cele de la interior se roteaua dupa miscarea volanului. Odata cu lansarea lui ID (prezentat in octombrie 1956) vehiculul a primit o serie de caroserii de limuzina, precum si de break si cabriolet.
Productia lui DS s-a oprit pe 24 aprilie 1975. Astazi, DS continua sa simbolizeze designul auto avantgardist.





AMI

08_histoire_vehiculesparticuliers_ami_captureLansat in 1961, Ami 6 a fost un model intermediar echipat cu motorul de la 3CV. Combinand trasaturile lui 2CV ci cele de la DS, Ami 6 aducea sportivitate prin luneta dispusa invers fata de modelele anterioare. O versiune break (estate) a aparut in august 1964.
In 1969, Ami 6 a fost inlocuita de Ami 8, care avea o luneta clasica pentru versiunea sedan. Acest nou model a fost baza pentru prototipul M35 (500 de exemplare) echipat cu un motor cu piston rotativ (prevestind modelul GS Birotor) si suspensia hidropneumatica de la DS.
In ianuarie 1973, din Ami 8 a derivat Ami Super, echipata cu un motor in 4 cilindri, de 1015 cm3, preluat de la GS. Ami Super si-a sfarsit cariera in iulie 1976, iar Ami 8 doi ani mai tarziu.





SM

09_histoire_vehiculesparticuliers_sm_capturePrin SM, Citroën si-a intregit gama cu o limuzina luxoasa si cu design de exceptie. Echipata cu un motor V6 Maserati, SM dispunea de toata expertiza legata de tehnologia tractiunii frontale, hidraulica si suspensie acumulata prin modelul DS. Folosea o cutie de viteze cu 5 trepte si directie DIRAVI/VariPower (directie hidraulica cu revenire asistata).
Lansata in martie 1970, SM a castigat o serie de premii pentru designul inovator si original. Calitatile dinamice excelente a atras cunoscatorii din Franta, Europa si chiar Statele Unite ale Americii. Totusi, SM si-a terminat cariera in iulie 1975, fiind o victima a cresterii pretului carburantilor si a limitarii vitezei pe sosele.






GS

10_histoire_vehiculesparticuliers_gs_captureGS incorpora toata expertiza Citroën aplicata intr-un vehicul in productia de serie. Avea tractiune fata, cu motor boxer in patru cilindri, racit cu aer, suspensie hidropneumatica si o caroserie ce i-a adus titlul de cea mai aerodinamica masina in productia de serie din lume.
Lansata in iulie 1970, GS era pozitionata intre Ami 8 si DS. O versiune estate a fost disponibila un an mai tarziu.In septembrie 1979, GS a devenit GSA si a continuat sa fie un succes de piata pana in iulie 1986.
Septembrie 1973 a reprezentat lansarea lui GS Birotor echipat cu un motor birotor. Pentru acelasi motiv ca si SM, GS Birotor si-a vazut sfarsitul prematur, in octombrie 1975.






CX

11_histoire_vehiculesparticuliers_cx_captureLansat in octombrie 1974, CX a fost un succesor pentru DS. Designul original si interiorul inovator l-au facut parte din traditia marilor vehicule Citroën. Suspensia hidropneumatica oferea o calatorie extrem de confortabila.
In septembrie 1975, CX devenea primul Citroën in productia de serie echipat cu un motor diesel. In septembrie 1984, CX GTI Turbo devenea cea mai rapida masina din Franta si avea o viteza maxima de 220 km/h.
Restilizata in iulie 1985, CX si-a terminat cariera in iulie 1991. Este amintita si astazi drept o masina de calitate superioara.









LN

12_histoire_vehiculesparticuliers_ln_captureLN, lansat in octombrie 1976, a fost rezultatul unor intelegeri semnate cu doi ani inainte intre Peugeot si Citroën, cand a fost fondat grupului PSA. Caroseria noului model se baza pe modelul Peugeot 104, in timp ce motorul in 2 cilindri racit cu aer era similar cu cel de la Ami 8.
In septembrie 1978, LN a primit un motor mai puternic (upgradat de la 602 cm3 la 652 cm3) si a devenit LNA. Patru ani mai tarziu, gama a fost extinsa si includea un model echipat cu un motor in patru cilindri, de 1124 cm3, racit cu apa.
Apreciata atat in oras, cat si la drum intins, aceasta masina compacta era populara mai ales in randul clientelei feminine. A fost scoasa din productie in septembrie 1986.







VISA

13_histoire_vehiculesparticuliers_visa_captureVisa a fost prezentata la Salonul Auto de la Paris din 1978. Bazat pe versiunea cu 4 usi a lui Peugeot 104, era disponibil cu doua motoare: in doi cilindri, 652 cm3, racit cu aer si montat longitudinal sau in 4 cilindri, de 1124 cm3, racit cu apa si montat transversal.
Visa combina liniile designului cu un layout interior in pur stil Citroën, fiind concentrat pe ergonomie si confortul soferului. Cu mai multe tipuri de caroserie lansate de-alungul anilor, Visa a fost atat o compacta, cat si un cabriolet, economic si sportiv.
O restilizare a avut loc in martie 1981, iar trei ani mai tarziu Visa a primit un motor diesel de1769 cm3. Visa si-a terminat cariera discret in iulie 1988.






1980

14_histoire_vehiculesparticuliers_annees80_capturePentru Citroën, anii 1980 au reprezentat un deceniu de traditie, cu 2CV si CX, dar si un deceniu de vitalitate reinnoita, ilustrata de noile modele ce prevesteau o era de prosperitate pentru marca.
In octombrie 1982, spre exemplu, a fost lansata BX, o masina al carei design era semnat de renumitul Bertone. Patru ani mai tarziu, in 1986, compacta AX a debutat in versiune cu 3 sau 5 usi.
Sfarsitul deceniului a fost marcat de XM, un nou model executiv lansat in mai 1989. In functie de versiune, era echipat cu suspensia hidropneumatica Hydractive si un motor V6.








1990

15_histoire_vehiculesparticuliers_annees90_captureIn anii 1990, Citroën a facut transformarea care a dus brandul in secolul 21. Dupa ce 2CV a fost scos din productie pe 27 iulie 1990, Citroën a continuat sa innoiasca si sa extinda gama de modele.
Prima masina a deceniului a fost ZX, lansata in martie 1991. A fost urmata doi ani mai tarziu de eleganta Xantia si, apoi, in 1994 de monovolumul Evasion/Synergie.
Anul 1996 a insemnat aparitia lui Berlingo Multispace si a lui Saxo, in timp ce Xsara a debutat in 1997. Pe langa succesul din WRC (Campionatul Mondial de Raliuri), Xsara a derivat in Xsara Picasso, un monovolum compact, lansat in 1999.

CREATIVE TECHNOLOGIE

01_histoire_identite_creativetechnologie_captureCu un salut adresat istoriei, Citroën dezvaluie in 2009 noul sau concept Creative Tehnologie, pe data de 5 februarie – ziua de nastere a fondatorului companiei. Aceasta tehnologie reprezinta forta ce se afla in spatele marcii. Ea cauta sa reflecte toate modurile de exprimare ale Marcii Citroën si scoaterea in evidenta a teritoriului legitim al acestuia in fata intregii lumi.
Creativitatea este incorporata in ADN-ul Citroën. Tehnologia este o problema fundamentala pentru producatorii de vehicule. Creative Technologie inseamna mai mult decat fapte stiintifice si expertiza tehnologica. Inseamna descoperirea unor solutii pertinente si neasteptate pentru noi vehicule si servicii.
Mai mult decat a fi doar un concept, Creative technologie exprima perspectiva transmisa de Citroën.




ANDRE CITROEN

02_histoire_identite_andrecitroen_captureNascut pe 5 februarie 1878, Andre Citroën este considerat a fi una dintre cele mai importante figuri din industria automobilistica. Ca cetatean al Parisului, el calatorea in Statele Unite si avea ambitii globale pentru compania sa. Viziunea sa exceptionala ii explica fara indoiala talentul.
La varsta de doar 24 de ani a pus bazele primei sale companii ‘La Societe des Engrenages Citroën” (compania de angrenaje), pe care o transforma dupa primul Razboi Mondial intr-o companie de produs automobile. Ambitia lui Andre Citroën era sa transforme automobilele in niste obiecte accesibile pentru fiecare zi.
Moare in iulie 1935, insa, departe de a fi uitate, talentul si viziunea sa indrazneata au lasat o amprenta ce continua pana in zilele noastre.




LOGO CITROEN

03_histoire_identite_logo_captureIn timpul unei vizite in Polonia in 1900, Andre Citroën descopera o unealta de taiere bazata pe un design in forma de V. El vede aceasta tehnologie ca pe un mijloc de a-si incepe cariera in domeniul productiei. Achizitioneaza licenta pentru procesul de fabricatie si pune bazele primei sale companii, “La Societe des Engrenages Citroën”.
In 1919 ,cand incepe productia de vehicule, Andre Citroën alege in mod natural chevronul dublu ca logo. Acesta a fost schimbat in decursul anilor, insa a pastrat culorile albastru si galben pana in anii ’80 cand marca a optat pentru un fond rosu ce oferea un aspect mai dinamic.
In 2009, sagetile evadeaza din cadrul lor pentru a-si asuma un aspect tridimensional, castigand in relief, putere si substanta.




MARILE “CROAZIERE”

01_histoire_aventure_croisieres_capturePentru a atrage atentia asupra vehiculelor lansate in 1922, André Citroën a organizat o expeditie prin Sahara pe traseul Touggourt-Timbuctoo-Touggourt, de pe 17 decembrie 1922 pana pe 7 martie 1923.
Acest succes a fost urmat de expeditia Croisière Noire (Croaziera Neagra), ce a traversat continentul african de la nord la sud, calatorind de la Colomb-Béchar la Cape Town, intre 28 octombrie 1924 si 26 iunie 1925.
Expeditia Croisière Jaune (Croaziera Galbena) a traversat Asia, de la Beirut la Beijing, intre 4 aprilie 1931 si 12 februarie 1932. Citroën furniza pentru Admiral Byrd trei vehicule pentru expeditia din Antartica (25 septembrie 1933 – 2 februarie 1935). De asemenea, oferea 5 vehicule pentru expeditia Croisière Blanche (Croaziera Alba) organizata intre 4 iulie si 24 octombrie 1934 in Muntii Stancosi din Canada.



RALLY RAID-URI

02_histoire_aventure_raids_capturePrimul rally raid Citroën (Paris-Kabul-Paris) a fost organizat in august 1970 si a insumat 494 modele Méhari, Dyane si 2CV. Urmarind ruta expeditiei Croaziera Galbena, rally raid-ul a parcurs o distanta de 16.500 km.
Succesul a fost atat de mare incat Citroën a organizat un alt eveniment un an mai tarziu. Raid-ul Paris-Persepolis-Paris a cuprins 467 de masini pentru o distanta de 13.500 km pana in vechea capitala a Imperiului Persan. In 1973, cele 50 de modele 2CV care au participat la Raidul Africii au facut 8000 km prin desertul Sahara.
Au trecut 15 de ani pana la urmatorul eveniment din 1988, Operatiunea Dragonul. Un total de 40 de europeni conducand modele AX au parcurs 4500 km prin China, de la nord la sud. Si in 1997, in Master Rally, Citroën a organizat Berlingo Raid: de la Paris la Moscova via Samarkand. Un total de 157 de echipaje au parcurs 8500 km.



CAMIOANE

01_histoire_vehiculesutilitaires_camions_capturePrimul camion Citroën a fost lansat pe piata in octombrie 1926. Acesta era denumit B15 si oferea pentru prima oara o capacitate de incarcare de 1000 kg. O serie de alte versiuni au iesit pe piata in 1930, cu utilitarele C4 si C6, urmate de modeleleType 29, T32, T23 si T45.
Aceste vehicule au continuat sa fie apreciate in ani ’50 pentru robustete si fiabilitate. In septembrie 1953, au primit o noua cabina, dar numai T45 si-a schimbat numele, devenind T55, apoi T46, T47, T48 sau T60, in functie de versiune si motorizare.
Gama a fost revizuita in octombrie 1965, cand a adoptat renumita cabina ultramoderna Belphégor. Dupa lansarea unei game noi, Berliet, in 1969, Citroën a oprit productia de camioane in 1973.






UTILITARE MARI

02_histoire_vehiculesutilitaires_fourgons_captureIn iunie 1939, Citroën a inceput o mica revolutie in segmentul utilitarelor usoare prin modelul TUB. Acest van, cu caroseria dintr-o singura piesa, tractiune fata, prag de incarcare coborat si usa glisanta a deschis drumul catre utilitara usoara moderna.
Dupa razboi, Type H (lansat in august 1948) a fost construit prin experienta predecesorului sau. Dur si robust, Type H s-a bucurat de o cariera lunga, productia acestuia fiind oprita pe 14 decembrie 1981. A fost inlocuita de C35 (1974 – 1991) si C25, lansat in ianuarie 1974.
C35 si C25 au fost inlocuite de Jumper/Relay si Jumpy/Dispatch lansate in martie 1994 si, respectiv, octombrie 1995. A doua generatie a modelelor a aparut pe piata in iunie 2006 si, respectiv, ianuarie 2007.





UTILITARE MICI

03_histoire_vehiculesutilitaires_camionnettes_captureCitroën a vandut mereu vehicule comerciale usoare. Chiar si modelul 10HP, lansat in 1919, avea o versiunea comerciala. Intre anii ’20 si ’30, modelele B2, 5HP, B12, B14, C4, C6, 8CV, 10CV si chiar Traction Avant (11CV) au continuat cu succes linia vehiculelor comerciale.
Dupa cel de-al doilea Razboi Mondial, duba 2CV a preluat conducerea. Vanduta in diferite versiuni intre 1951 si 1978, a fost inlocuita de Acadiane. Acest model, bazat pe Dynane, a ramas in productie pana in 1987. Intre timp, C15 a debutat in 1984. Drept un rezultat al succesului sau, C15 a fost inlocuit in 1996 de catre Berlingo. C15 si-a continuat cariera pana in 2006. Gama de vehicule comerciale usoara cuprinde astazi prima generatie Berlingo, Nemo, lansat in 2007, si a doua generatie Berlingo lansata in 2008.




SHOWROOM EUROPEAN

01_histoire_architecture_magasineurope_captureIn 1931, Andre Citroën inchiriaza vechile parcele feroviare din spatele garii Saint Lazare din Paris. Dupa trei saptamani de munca efectuata in mare viteza, o noua cladire gigant (300 metri lungime cu un spatiu de 15.000mp) devine primul showroom al marcii. Fiind localizata nu departe de Place d’Europe, constructia devine repede cunoscuta drept showroomul “european”. Usile se deschid pe 30 septembrie 1931, in ziua precedenta deschiderii Salonului Auto de la Paris.
In interiorul showroomului, Citroën expune intreaga sa gama de automobile folosind manechini la scara reala de marime. Locatia oferea vizitatorilor un bar, un cinematograf unde se proiectau filme despre marca Citroën, o orchestra, expozitii temporare si o uriasa zona de expozitie cu vanzare pentru vehicule second hand. Showroomul european isi inchide usile dupa cel de-al doilea Razboi Mondial.

GARAJUL MARBEUF

02_histoire_architecture_garagemarbeufDupa amenajarea unui birou pentru design, compania se imbogateste cu un departament de arhitectura si constructie in 1927, condus de Maurice-Jacques Ravaze. Rolul sau era sa contribuie la constructia marcii si sa consilieze dealerii in amenajarea locatiilor. Tinta sa era sa transmita abordarea inovatoare Citroën catre eventualii clienti.
Un excelent exemplu al acestei abordari moderne era garajul de zece etaje deschis pe Rue Marbeuf in Paris. Aceasta imensa expozitie era conceputa de arhitectul Albert Laparede pentru a semana cu un teatru. Zeci de vehicule erau parcate in “loje” si puteau fi vazute direct din strada.
Din nefericire, aceasta capodopera arhitecturala este distrusa in 1952.






CHAMPS-ELYSEES NR. 42

03_histoire_architecture_c42_captureCitroën isi inaugureaza showroom-ul la numarul 42 pe Champs Elysees in 1927. Reflectand abordarea avangardista de comunicare a Marcii, presa franceza a facut pentru prima data referire la termenul “expozitie”.
Cativa ani mai tarziu, in august 1932, Andre Citroën ia decizia de a se extinde. Pe 1 octombrie se deschid usile unui nou showroom de 370 mp cu o fatada impresionanta.
Pe 12 noiembrie 1984 locatia este reamenajata si redenumita “Hippo Citroën”.
La sfarsitul erei “Hippo”, marca Citroën decide sa recupereze sediul de pe Champs Elysees, organizand la sfarsitul anului 2001 o competitie internationala de arhitectura. Rezultatul, denumit C42 si dezvaluit publicului in 2007, era o structura a carei fatada de sticla incorporeaza dublul chevron pe intreaga sa inaltime.




SUCURSALA DIN LYON

04_histoire_architecture_succursalelyon_captureIn 1930 Citroën decide ca in Lyon, cel de-al doilea oras ca marime din Franta, ar trebui amenajata o expozitie demna de rangul sau. Dupa doi ani de lucru o noua sucursala isi deschide portile la numarul 35 pe Rue de Marseille in 1932.
Cunoscuta ca fiind “cel mai mare atelier auto al Europei”, cladirea avea un design impunator. Avea o fatada de 535 metri, 40.000 mp utili repartizati pe 5 etaje, doua rampe de acces de cate 350 m lungime, si o uriasa usa -acordeon de 15 m latime / 10 m inaltime.
Doar showroomul avea o inaltime a tavanului de 15 m si o vitrina din sticla de 300 mp. In iulie 1995, aceasta structura din sticla si beton conceputa de arhitectul Ravaze este declarata monument istoric.






FABRICA DE LA QUAI DE JAVEL

05_histoire_architecture_usinejavel_captureIn 1915, in timpul Primului Razboi Mondial, Andre Citroën a construit o fabrica de cartuse in Quai de Javel in Paris. Dupa razboi el a transformat si extins fabrica pentru productia de automobile in masa.
Fabrica de la Quai de Javel era considerata cea mai moderna a vremii, producand 100 de automobile pe zi in 1919 pana la 200 zilnic in 1924. In 1933, in ciuda unei situatii financiare precare, Citroën decide reconstructia completa a fabricii in doar cinci luni, fara a opri productia.
Uzina Quai de Javel, redenumita Quai Andre Citroën in 1958, continua productia pana in aprilie 1975. Personalul administrativ se muta in 1982. Astazi, in locul fabricii exista Parcul Andre Citroën.






UZINA DE LA RENNES LA JANAIS

06_histoire_architecture_usinerenneslajanais_captureConstructia fabricii de la Rennes-La Janais a inceput in decembrie 1958. Urmarind o politica a descentralizarii incurajata de Guvernul vremii, Citroën decide constructia unei uzine in orasul Rennes din provincia Brittany. Deja exista o alta fabrica in La Barre-Thomas, deschisa in 1954. Noua locatie, construita pe 237 hectare de teren neexploatat in prealabil, era un vast complex industrial ultramodern cu o suprafata de 487.000 mp.
Fabrica incepe productia in octombrie 1961 cu noul model Ami 6 si continua cu o larga varietate de autombile Citroën incluzand: modelul Ami 8, M25, 2CV, Dyane, Mehari, GS, GS Birotor, Visa, GSA, BX, AX, ZX, Xantia , Xsara, Xsara Picasso si prima serie C5. Astazi, uzina din Rennes produce noile C5 si C6.




PROBE DE ANDURANTA

01_histoire_sport_epreuvesenduranceRenumitele recorduri de anduranta au fost stabilite de modelul Citroen Rosalie la circuitul de viteza de la Linas-Montlhery, organizat de catre producatorul de lubrifianti Huiles Yacco. In total, opt asemenea vehicule participau la cursa intre octombrie 1931 si iulie 1935, obtinand nu mai putin de 358 recorduri internationale si 192 recorduri nationale.
Automobilele, transformate pentru cursa in masini cu un singur loc, erau in general modele C6 ori 15CV cu motorul in 6 cilindri, la care se adauga modelul denumit Petite Rosalie (ce era in fapt un 8CV echipat cu un motor in patru cilindri), Rosalie VII (7CV Traction Avant) si Rosalie IX, un 11CV Traction Avant Legere ce a completat 100.000 km de anduranta intre lunile martie si mai 1936.
Alte doua modele Citroen au preluat ulterior stafeta in circuit: modelul Speciale, echipat cu noul motor diesel folosit de vehiculele comerciale in 1937, si modelul Barbot Speciale, construit pe platforma unui 2CV, in 1953.




CURSE

02_histoire_sport_rallyes_captureCitroën debuteaza oficial in raliuri cu modelul DS, folosirea extraordinarei sale suspensii hidropneumatice inregistrand un urias succes. Modelul DS este urmat de SM si apoi de CX – automobil ce si-a creat un renume in raliul Paris-Dakar de la sfarsitul anilor ’70. Intre anii 1990 si 1997, Citroën domina in cursele “World Cup for Cross-Country Rallying”, adjudecandu-si cinci titluri ale producatorilor cu modelul ZX Rallye Raid.
In cautare de noi provocari, Citroën intra in cursele traditionale in 1998 cu Xsara Kit-Car si castiga primul premiu si in acest gen de cursa.
In 2001, Citroën isi indreapta atentia catre cursele WRC (Campionatul Mondial de Raliuri), tintind catre primele locuri cu pilotul Sebastian Loeb. In 2009, in ciuda unei intreruperi in 2006, Citroen adunase un total de cinci titluri in clasamentul producatorilor.




WRC

03_histoire_sport_wrc_captureDupa un sezon de teste in Campionatul Francez, Citroën isi face debutul in WRC in 2001. Spre sfarsitul sezonului, un promitator tanar pilot isi face debutul in Raliul de la San Remo. Relaxat, Sebastian Loeb revendica cel de-al doilea loc pe podium.
Istoria fusese pusa in miscare si nimic nu o putea opri. Parteneri inseparabili,Citroën si duo-ul Loeb/Daniel Elena au o ascensiune rapida. In 2003, Citroën isi adjudeca primul din cele 5 titluri mondiale WRC.
Anul urmator, Sebastian Loeb si Daniel Elena castiga primul dintr-o serie de sase titluri consecutive. De atunci, modelul C4 WRC inlocuieste Xsara WRC, inregistrand acelasi succes.




EVENIMENTE SPECIALE

01_histoire_publicite_evenementiel_capturePolitica de comunicare a lui Andre Citroën punea accentul pe spectaculos. La inaugurarea celui de-al saptelea “Salon Auto” in 1922, de exemplu, Citroën inchiriaza un avion pentru a-i desena numele pe cer, cu fum, pe o distanta de 5 km.
Intre anii 1925 si 1934, Citroën a avut numele afisat in lumina reflectoarelor la inaltimea de 30 m direct pe Turnul Eiffel (250.000 de becuri si 600 km de scris electric), producand un efect vizual uimitor. Charles Lindbergh a folosit luminile ca reper catre uscat la sfarsitul traversarii sale trans-Atlantice.
La Citroën, publicitatea lua uneori forme ce nu mai fusesera exploatate vreodata. Un exemplu ar fi caravanele de publicitate formate din toate vehiculele marcii, ce strabateau drumurile Frantei oprind pentru una sau doua zile aproape de showroomul local Citroën.










SEMNALISTICA

02_histoire_publicite_signaletiquePrima reclama Citroën a aparut in 1919 si anunta lansarea faimosului model Type A cu o luna inaintea inceperii procesului de productie. Acest simt al anticiparii, combinat cu gustul pentru inovatie si spectaculos, reprezentau punctele cheie ale politiciii de comunicare adoptata de Andre Citroën.
La acea vreme era un lucru obisnuit ca semnele de circulatie sa fie donate de catre “sponsori”. Andre Citroën a identificat rapid semnalizarea rutiera ca o modalitate excelenta de a-si face reclama si de a ridica profilul companiei.
El dispune instalarea a nu mai putin de 150.000 de indicatoare de circulatie pe intreg teritoriul Frantei, toate marcate inteligent ca fiind donate de Marca Citroën. Iata ca si in acest caz Andre Citroën s-a aflat cu un pas inaintea timpurilor.




TELEVIZIUNE

03_histoire_publicite_television_captureCitroën isi face debutul TV in reclama din 1968 cu modelul 2CV, insa abia in anul 1974, o data cu aparitia agentiei de publicitate RSCG, marca a lasat o amprenta clara asupra micului ecran.
Citroën pune in scena o mare lovitura o data cu aparitia unei reclame TV la cardul VISA, in care o masina este catapultata dintr-un avion doar pentru a ateriza pe un submarin. Sloganul era “VISA, ca decoiffe” insemnand ca VISA te uimeste ori, la propriu, iti strica coafura. In 1985 campania WILD CHEVRONS da tonul unei ere spectaculoase in publicitate. Ca exemplu, optand pentru o abordare indrazneata, Citroën pune in scena un spot publicitar chiar pe Marele Zid Chinezesc.
Odata cu modelul Xantia in 1993, Citroën introduce un nou slogan: “Descopera ceea ce marca Citroën poate face pentru tine”. In urmatorii ani, Citroën continua sa-si demonstreze creativitatea aducand reclama cat mai aproape de produs. Un bun exemplu il constituie filmul “C4 Dancer” aparut in 2004 si difuzat in intreaga lume.




POSTERS

04_histoire_publicite_affichage_captureIn anii ’20, Pierre Louys (artist, fotograf si sef al departamentului de publicitate pana in anul 1934) creaza afise publicitare superbe apeland, de asemenea, si la ajutorul altor artisti ai vremii. Aceasta a reprezentat prima era publicitara a marcii.
Cea de-a doua era incepe in 1957, odata cu sosirea lui Robert Delphire. Un om cu un remarcabil talent pentru cuvinte si imagini, el atribuie marcii Citroen un nou stil bazat pe arta si atentia pentru detaliu. Folosind tehnici si materiale de avangarda, el a conceput campanii pentru modelele 2CV si DS.
In 1981, la 8 ani de la debutul colaborarii cu agentia RSCG, Savignac revigoreaza imaginea Marcii prin posterele sale stralucitoare si vesele. Pe scurt, publicitatea Citroën face parte din istoria marcii si a lasat o amprenta durabila.




PRODUCTIA DE SERIE

01_histoire_innovation_production2masseAndre Citroën va fi amintit in istoria mondiala a automobilismului in primul rand ca omul ce a importat in Europa tehnici de productie in masa bazate pe teoriile Fordismului.
In 1919, Citroën a fost primul constructor ce a aplicat aceste tehnici in productia modelului 10HP (sau Type A) in Paris. Aplicand aceste noi teorii bazate pe o linie de ansamblare mobila, Citroën a reusit constructia rapida a unui mare numar de masini si vanzarea lor cu un pret scazut.
Un om cu pasiune pentru inovatie, Andre Citroën viziteaza uzina Ford din Detroit in 1912. Acolo el a putut vedea un nou mod de a organiza propria productie industriala.









CAROSERIE REALIZATA INTEGRAL DIN OTEL

02_histoire_innovation_carrosserietoutacierLa inceputul anilor ’20, caroseriile automobilelor erau realizate dintr-un cadru din lemn fixat pe sasiu cu panouri metalice. Andre Citroën inlocuieste acest proces printr-o caroserie din otel, concept inventat de firma Budd si descoperit de el intr-o calatorie in Statele Unite in 1923.
Noua inventie, denumita “Caroseria realizata integral din otel”, numara o serie de avantaje: solida si rezistenta, ea sporea in primul rand siguranta, dar si confortul masinii. Caroseria este folosita prima data pe modelul B10 in octombrie 1924 si intra in productia de serie doi ani mai tarziu, odata cu lansarea noului model B14.
In 1934, la lansarea lui Traction Avant, caroseria din otel era inca vazuta ca o trasatura specifica unei tehnologii avangardiste, devenind larg raspandita abia in anii ’50.





MOTORUL CU PUTERE FLOTANTA

03_histoire_innovation_moteurflottantIn octombrie 1931, Andre Citroën se intoarce dintr-o alta calatorie in Statele Unite. Dupa cum ii statea in obicei, revine cu o serie de idei noi incluzand un concept pentru un motor flotant. O idee ce avea sa contribuie inca o data la modernizarea si dezvoltarea industriei auto.
Aceasta inventie dezvoltata initial in Franta, la inceputul anilor ’20, a fost adoptata cu mare succes de Chrysler in 1931. Sistemul cuprindea un sistem de prindere din cauciuc flexibil plasat intre motor si sasiu pentru a reduce vibratiile caroseriei.
In aprilie 1932, modelele C4 si C6 (redenumit MFP de la Moteur Floating Power) sunt echipate cu noul sistem. Inca o data, Citroën se afla cu un pas inaintea competitorilor sai europeni. Ulterior, toate modelele constructorului sunt dotate cu motorul cu putere flotanta.





TRACTIUNE FATA

04_histoire_innovation_tractionavantIdeea de a transmite forta de tractiune catre rotile din fata dateaza catre inceputurile industriei auto. “Fardier de Cugnot” (un mijloc de locomotie asemanator unui carut, construit de catre inventatorul Nicolas Joseph Cugnot in 1770) era manevrat cu ajutorul singurei sale roti din fata. Multi producatori la scara mica au experimentat acest concept cu diverse sanse de reusita.
In martie 1933, Andre Citroën, mereu in cautarea ideilor inovatoare, le cere inginerilor sai sa studieze chestiunea. Astfel, in mai 1934, el devine primul producator ce realizeaza un vehicul cu tractiune fata: modelul Traction Avant (7CV).
In ciuda problemelor, masina face senzatie cu exceptionala sa tinuta de drum. In anii ’50, ’60 si ’70 multi alti producatori aleg drumul deschis de Citroën.





CAROSERIE INTEGRALA

05_histoire_innovation_carrosseriemonocoqueDintre toate inovatiile prezentate pe modelul Traction Avant in mai 1934, cea mai importanta dupa tractiunea fata a fost fara indoiala caroseria integrala.
Inainte, sasiul si caroseria erau manufacturate independent si apoi asamblate. Noul design le incorpora intr-o singura piesa ce indeplinea ambele functii.
Aceasta solutie tehnica nu sporea doar confortul si siguranta pasagerilor, ci, coborand centrul de gravitatie al vehiculului, imbunatatea si tinuta la drum. Astazi, principiile caroseriei integrale sunt aplicate in mod universal, chiar si la cel mai inalt nivel, in motorsport.









FARURI DIRECTIONALE

06_histoire_innovation_pharestournantsPentru a imbunatati siguranta la rularea pe timpul noptii, Citroën a echipat modelele DS si ID cu faruri aditionale ce vireaza odata cu volanul.
Ideea era ca soferul sa poate vira fara a fi surprins, in ultimul moment, de un pieton ori de un biciclist nesemnalizat. Inovatia a adus marcii numeroase laude.
Modelul SM, lansat in martie 1970, a prezentat aceasta optiune, inregistrand un mare succes. Conceptul a fost retras, insa, o lunga perioada, revenind spectaculos in octombrie 2004 o data cu farurile adaptive cu xenon, montate pe C4 si C5. Astazi, modelele C6, C4 Picasso si noul C5 prezinta aceasta optiune.









VISIOSPACE

07_histoire_innovation_visiospaceIntrodus prima data la Grand C4 Picasso, conceptul Visiospace reuneste vizibilitatea crescuta (visio) cu un interior spatios (space).
Principala trasatura a conceptului o reprezinta parbrizul panoramic ce lasa lumina sa patrunda in habitaclu si elibereaza un camp vizual surprinzator de larg catre exterior. Aceasta vizibilitate imbunatatita contribuie la placerea de a conduce si, de asemenea, este un aliat valoros in termeni de siguranta.
In 2009, Citroën dezvolta o noua abordare a conceptului Visiospace, odata cu noul C3. Inconjurat de sticla, habitaclul este scaldat in lumina. Dincolo de lumina si vizibilitate, parbrizul Zenith reprezinta o noua experienta pentru pasagerii modelului C3 Visiodrive.





SUSPENSIE HIDROPNEUMATICA

08_histoire_innovation_suspensionhydrauliquePrimele teste cu suspensia hidropneumatica au fost efectuate in 1944 pentru modelul 2CV! Dar primul model ce a beneficiat de aceasta optiune la rotile din spate a fost Traction Avant in 1954.
Noul concept devine cunoscut in 1955, odata cu senzationala lansare a modelului DS 19. Suspensia pneumatica, folosita la toate cele patru roti, stabileste noi standarde in confortul pe drum, mentinand, de asemenea, vehiculul la o inaltime constanta.
Inainte de lansarea modelului GS in 1970, acest tip de suspensie era folosit doar la DS si ID. A fost ulterior montata pe CX, BX, XM, Xantia, C5 si C6.
Odata cu aparitia sistemelor electronice, suspensia hidropneumatica devine suspensie activa si adopta denumirea de Suspensie Hidractiva ori Hydractive III la noul model C5.





TEHNOLOGIA “STOP & START”

09_histoire_innovation_stopandstartCitroën a fost una dintre primele marci ce au folosit tehnologia Stop&Start in 2005. Aceasta inovatie reduce consumul de combustibil si emisiile de CO2, automobilul devenind, de asemenea, mult mai silentios.
Tehnologia Stop&Start opreste motorul cand masina stationeaza, repornindu-l atunci cand soferul elibereaza pedala de frana.
Incepand din 2010, Citroën va lansa noua generatie Stop&Start, ce va fi disponibila ca optiune pe intreaga gama de vehicule. Aceasta a doua generatie a sistemului este si mai eficienta, reducand consumul de combustibil si emisiile de CO2 cu pana la 15% in ciclu urban.







Schimba setarile de confidentialitate

Trimite intrebare pentru

Verifica casuta Recaptcha

*prin trimiterea mesajului esti de acord sa folosim datele tale personale pentru a raspunde si pentru scopul exprimat in campul mesajului.

  sau  
Produs adaugat cu succes la comparatie!